ETT RUM FÖR ALLA SORTERS UTTRYCK OCH EXPERIMENT !

"KONSTNÄRSRESERVAT"

(Fd Galleri 44 i Mellby) Öppet enligt överenskommelse !
RUM44 i Mellby utanför Lidköping drivs av konstnären Anette Sjölander och hennes man, bonden Per Sjölander. Mötesplatsen har under flera år fungerat som ett laboratorium för såväl etablerade som nyhittade konstnärer. Här tillåts alla tänkbara konstnärliga uttryck och experiment äga rum. RUM44 in Mellby outside Lidköping is run by artist Anette Sjölander and her husband, farmer Per Sjölander. The meeting place has for several years functioned as a laboratory for both established and newly discovered artists. Here, all conceivable artistic expressions and experiments are allowed to take place.

torsdag 20 juli 2017

SINNESFRÅNVARO - Tomas Asplund Gustafsson - lördagarna 12 och 19 augusti 2017. Öppet mellan 14-17 (eller enligt överenskommelse)


En utställning om när pennan, associationen och statusuppdateringarna flödar fritt. 





Aldrig förr har det varit lättare att hålla kontakten med nära och kära oavsett var i världen vi befinner oss eller vad vi för stunden gör. Men vad händer med allt vi delar med oss av i olika sociala medier?

I snart sju år har jag varit aktiv på det börsnoterade företaget Facebooks sociala plattform, både i min yrkesroll och privat. Jag har under dessa år försökt värna min personliga integritet och varit restriktiv med hur jag använt mediet. Jag har undvikit att skriva statusuppdateringar i affekt, jag har inte postat badbilder på mina barn, jag har undvikit all sköns olika tester designade av tredje part och jag har inte parat ihop mitt Facebook-konto med varken mitt Instagram-, Youtube-, Netflix-, Google maps- eller Spotifykonto. Jag undviker även de Facebook-appar som har rätt att avlyssna telefonens mikrofon även när den inte är aktiv. Jag borde alltså ha någorlunda kontroll över vad Facebook vet om mig, eller? Beväpnad med penna, papper och röd sytråd ger jag mig här i kast med att helt analogt och utan matematiska algoritmer kartlägga mig själv för att se vem jag är, eller i alla fall se vem Facebook tror att jag är baserat enbart på den information jag självmant delat med mig av till detta multinationella kapitalistiska företag.

Vid sidan av denna kartläggning visar jag även resultatet av flera års tecknande, oftast ett omedvetet sådant – mötesanteckningar, telefonklotter och omedvetet tidsfördriv – allt i en salig blandning.

Tomas Asplund Gustafsson (f.1976) har i snart 10 år varit utställningsansvarig på Konstmuseet i Skövde och innan dess arbetade han som utställningsproducent och konstpedagog i Stockholm och Halmstad nästan lika länge. Hans väg in i konstvärlden gick förvisso en gång i tiden via graffitin och gatukonsten men han har aldrig under alla dessa år visat upp sin egen kreativa sida offentligt under eget namn, inte förrän nu, här på RUM44.



Länkar:

http://sla.se/skovde/2017/08/10/en-inblick-i-tomas-hjarna

http://www.vastsverige.com/lackokinnekulle/e/253939/Sinnesfranvaro-Tomas-Asplund-Gustafsson-RUM44-i-Mellby

https://lidkoping.se/evenemang/sinnesfranvaro-tomas-asplund-gustafsson-rum44-i-mellby/







                                                          Work in progress......
                                                Tomas Asplund Gustafsson
































                                                   Tyska rummet











                                                 NLT (Lidköpings Nya Tidning)






                                           

                                        After Art









Tomas analoga facebook nedmonteras....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar